THAILAND - TIONDE DAGEN

Denna dagen var helt...wow!
Klockan ringde 04:45, vi gjorde iordning oss och gick ner till taxin som kom och plockade upp oss. En och en halv timma senare var vi framme på Phuket Yacht Haven Marina. Vi alla som skulle åka med på båten möttes upp och guiderna stod där och vänta. Vi vandrade bort längst bryggan och kom fram till båten. Så jäkla cool. Aldrig åkt riktig motorbåt innan, sån upplevelse. Vi började åka ut från hamnen och bort från Phuket. Vi åkte under broarna som gick från Phuket till fastlandet. Två broar var det, en gammal och en ny. Den gamla bron används nuförtiden bara av fotgängare berättade guiden.

Vi åkte bort mot Similan Öarna. Det är en ögrupp som består av nio öar. Endast två av dem är tillåtet att besöka. Dem andra är skyddade av naturreservatet. Men det första vi gjorde var att stanna vid ö nummer 8, även kallad ”Donald Duck Island”. Då en stor sten är formad som ett ankhuvud. Där gick vi iland och vandrade upp till en utsiktsplats. Herregud vad vackert det var! Helt overkligt. Efter vi hade tagit massa bilder och njutit av utsikten, då vandrade vi ner igen. Vi gick på den fantastiskt vackra pudervita stranden ner till det kristall-blåa havet. Slängde oss i och ville pausa livet för en stund. Nu förstår jag verkligen ordet ”paradis”.

Efter någon timme var det dags för oss att åka vidare med båten till nästa destination. Vilket var att snorkla...ni som vet ni vet...jag är fullkomligt livrädd för fiskar. Men jag hade gett mig fan på att jag skulle försöka. Vilket jag gjorde, jag hoppade från båten ner i vattnet med mitt cyklop, snorkel och mina simfötter. Men jag simmade genast upp till ytan och greps av panik. Så jäkla synd...jag simmade bort lite från alla andra och försökte lugna mig, men jag bara grät. Jag kan liksom inte förklara vad det är som gör mig rädd. Det är en fobi jag har, som vilken annan fobi. Jag gick upp igen till båten och lugnade mig. Det var en del andra som inte heller vågade, så jag var inte ensam.

Efter detta var det dags för lunch på ö nummer 8. Vi stannade till på stranden ”Honeymoon Bay”. Vi käkade lunch och gick sedan mer till stranden och tog ett dopp. Guiderna berättade för oss att vi kunde gå till andra sidan ön för att besöka ”Princess Bay”. Det gjorde vi! Allt är så himla vackert, som att befinna sig i en saga. Vi hade med oss vår snorkel och cyklop, jag ville verkligen testa igen. Men att vara nära stranden och kunna nå botten. Jag tog på mig cyklopet, satte snorkeln i munnen och doppade ner huvudet i vattnet. Jag var livrädd men jag vågade. Dels för att jag hade kontroll men också för att det inte var stimm med fiskar utan bara några enstaka. Men jag vågade. Fy vad stolt jag var.

Nu var det dags igen att bege sig iväg till båten. Vi stannade på ytterligare ett ställe för snorkling. Men denna gången hoppade jag inte ens i. Ville inte utsätta mig för den paniken igen. Joel snorklade och han var i extas. Glad för hans skull som fick uppleva det, verkade vara så vackert.

Nu började dagen på havet lida mot sitt slut och vi körde tillbaka mot Phuket. Detta var en upplevelse jag sent kommer glömma, vilket paradis.